فهرست بها چیست؟

يکشنبه 8 فروردين 1400
10:31
sazehplus

فهرست بها چیست؟

پايه انجام خرید و فروش در انجام طرح‌های عمرانی قيمت‌هايی است كه به نسبت دادن ماده 23 ضابطه برنامه و دارایی به وسیله اداره مديريت و برنامه‌ريزی در قالب فهرست بها‌ هر ساله تهيه و به دستگاه‌های اجرايی بیان می شود و مطابق تبصره 1 ماده 80 ضابطه محاسبات همگانی مبنای تهيه برآورد اوليه می‌شود .

برای دانلود اکسل فهرست بها 1400 به ساختمون 24 مراجعه فرمایید

در واقع فهرست قیمت در معنای میزان ریالی حجم واحد مصالح و یا این که سرویس ها قابل ارائه پیمانکاران است که سالانه بوسیله اداره برنامه و میزان دارایی ( معاونت راهبردی سر کردگی جمهوری ) انتخاب خواهد شد .

برنامه مستند به بند ۳ - ۲ - ۱ راهبرد شماره ۷۱۴۰ تاریخ ۱۳۷۷/۱۲/۲ اداره مديريت و برنامه‌ريزی به کار گیری از قيمت‌های پايه كه برای آنها از سمت اداره فهرست بها‌ تهيه شده الزامی است . همان از لحاظ حقوقی بها هرگونه عمل از زمینه مورد مشاجره در قرارداد در هر داد و ستد ای بایستی اثبات باشد در حالتی که مغایر این مورد فیس دهد خرید و فروش فسخ خواهد شد .

با اعتنا به این که مبلغ هر قرارداد از توده نتیجه ها ضرب بها هر خودکار در مقدارش طبق عهدوپیمان محاسبه خواهد شد به این ترتیب با تغییر‌و تحول حجم مصالح یا این که سرویس ها قابل ارائه , مبلغ قرارداد هم تغییر‌و تحول خواهد کرد .

ذکر این نکته دارای اهمیت است که حالت قراردادی حاکم در هر پروژه ای می‌تواند مبلغ قرارداد را اثبات نگه داراست و تبعیت مبلغ قرارداد از تغییر و تحول احجام در محدودیت های خاصی صورت خواهد گرفت .

فهرست ارزش چه است و چه کاربردی دارد؟

ممکن است تا به حالا با واژه فهرست ارزش را شنیده باشید و کاملاً با کاربرد آن آشنا می باشید . البته راه این مقاله توضیح جامع و بدون نقص این گواهی کاربردی است که با مطالعه بدون نقص آن , یک توشه برای مدام , نقص‌ مهندسین و کاربرانی که با آن آشنا نیستند را حل خواهد .

ضرایب فهرست قیمت چیست؟

آماری که هر ساله اداره برنامه و میزان دارایی به مراد انتخاب فهرست ارزش ارائه می‌­کند , دست کم و کمترین بها را در حیث می‌­گیرد این دست کم بودن ارزش سبب ساز می‌­شود به کارگیری از این دسته روش در قرارداد مشقت بار شده و اختلافاتی در میان طرفین پیدایش نماید . به عنوان مثال هزینه اجاره اتومبیل حمل مصالح در فهرست ارزش ۲ میلیون تومان آورده شده ولی پیمانکار بعداز حمل مصالح از محل متبوع تا ساختمان ناچار به پرداخت ۳ میلیون تومان تحت عنوان اجاره خودرو حمل شده‌است چون در فهرست قیمت به مسافت حمل , گونه اتومبیل , میزان مصالح , خاکی یا این که آسفالت بودن جاده و نکات دخیل در هزینه اعتنا نشده و گردآوری آمارها و براورد هزینه‌ها به طوری محاسبه شده که کمترین هزینه را در برگیرد .


برخی ضرایب دارای اهمیت دربرگیرنده :

ضرایب منطقه‌ای ( برای مثال عمل در تهران صورت بپذیرد یا این که کرمان )

ضرایب طبقات ( طبقه همکف یا این که طبقه چهارم )

شرح اقلام بالاسری که دربرگیرنده ضرایب بالاسری همگانی و عمل می‌­شود ( هزینه‌های آب , برق , مخابرات )

ضرایب تجهیز سوله ( محوطه سازی یا این که ساخت دفترکار )

اهمیت و تاثیر این ضرایب به نحوی است که روش محسابه و اعمال آنان در فهرست بهای هرسال در نصیب پیوست‌های فهرست آورده می­‌شود و هزینه‌های مازاد به مبلغ قرارداد بیشتر خواهد شد . به عنوان مثال هزینه‌های تولید سوله , شیوه های ورود و محوطه آن جزء هزینه‌های تجهیز سوله محاسبه شده و به بهای قرارداد بیشتر می‌­شود .


[ بازدید : 24306 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به sazehplus است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]